Δευτέρα 17 Ιουνίου 2019

Παρουσίαση Erasmus+/Δράση ΚΑ1 στους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας


       

       Την Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019 πραγματοποιήθηκε στον χώρο εκδηλώσεων του σχολείου μας η παρουσίαση των επιμορφωτικών προγραμμάτων Erasmus+/Δράση ΚΑ1 που παρακολούθησαν συνάδελφοί μας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σχεδίου με τίτλο «Διαχείριση τάξης και χρήση καινοτόμων μεθόδων για μια αποτελεσματική ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση» που υλοποιεί το Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας. Η παιδαγωγική ομάδα Erasmus+ του σχολείου μας χωρίστηκε σε δύο ροές κινητικότητας, καθεμιά από τις οποίες επιμορφώθηκε σε διαφορετικούς τομείς που σχετίζονται με την καινοτομία στην εκπαίδευση. 


       Η πρώτη ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου συμμετείχε σε επιμορφωτικό πρόγραμμα στη Φλωρεντία, με θέμα: «Classroom Management Solutions for Teachers: new methologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies. (Διαχείριση σχολικής τάξης: καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, κίνητρα, συνεργατική μάθηση και στρατηγικές αξιολόγησης)». Στη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκαν και εφαρμόστηκαν στην πράξη πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες εναλλακτικές εκπαιδευτικές πρακτικές που μπορούν να εναρμονιστούν ανάλογα στην νεοελληνική εκπαιδευτική διαδικασία.
       Ως πρώτη και σημαντικότερη παράμετρος στη σχολική αίθουσα ορίστηκε ο σαφής καθορισμός ενός σύντομου πλαισίου κανόνων «Establishing rules», που αναρτώνται σε εμφανές σημείο της τάξης και αποτελούν το σημείο αναφοράς των εκπαιδευτικών κάθε φορά που οι μαθητευόμενοι παρασύρονται και ξεφεύγουν από τα καθορισμένα όρια συμπεριφοράς.
       Η αντίστροφη τάξη (flipped classroom) που αποτελεί ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο ξεφεύγοντας από την παραδοσιακή μορφή της διδασκαλίας αποτέλεσε εντυπωσιακό αντικείμενο προσέγγισης από τους επιμορφούμενους.  Η βασική διαφορά ανάμεσα στην αντίστροφη τάξη και στην παραδοσιακή αίθουσα διδασκαλίας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί μεταφέρονται από την παράδοση του μαθήματος με διάλεξη (lecture) στην δραστηριότητα (activity) και με το ρόλο τους να αλλάζει από διδάσκων (lecturer – instructor) σε καθοδηγητή και μέντορα (mentor) των μαθητών για να διεκπεραιώσουν τις εργασίες τους (homework). Η παράδοση του μαθήματος μπορεί να γίνεται είτε με τη χρήση συνδέσμων, διαδραστικού υλικού ή με τη χρήση πλατφόρμας για ασύγχρονη εκπαίδευση όπως πχ moodle.
       Εξίσου σημαντικό αντικείμενο επιμόρφωσης υπήρξαν τα κίνητρα «Motivation»: στρατηγικές παρακίνησης όλων των μαθητών, ώστε να εμπλέκονται αποτελεσματικά, ο καθένας με τον τρόπο του στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να αποφεύγονται διασπαστικές συμπεριφορές από μέρους των εκπαιδευόμενων.  Η κατευθυντήρια ερώτηση συνδεόμενη άμεσα με τη στοχοθεσία της ενότητας «Ιn  Search of the Driving Question», τα εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα «internalexternal motivation», η μάθηση μέσα από  PBL (Project Basic Learning), η ομαδοσυνεργατική μέθοδος «Collaboration teaching» υπήρξαν αξιόλογες διδακτικές  προσεγγίσεις, που επιβεβαίωναν τις  ήδη υπάρχουσες ελληνικές.
       Εντυπωσιακή ήταν η θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της αξιολόγησης «Assessment» μέσω πολλών παραμέτρων ποιοτικής και ποσοτικής κλίμακας, στρατηγικές που ευρωπαϊκά καλούνται «ρουμπρίκες» αξιολόγησης. Η αναζήτηση και αξιοποίηση κατάλληλων μεθόδων αξιολόγησης που συνάδουν με τις σύγχρονες θεωρήσεις και τάσεις της παιδαγωγικής και μαθησιακής διαδικασίας, υπήρξε αξιόλογο αντικείμενο προβληματισμού και συζήτησης στο πλαίσιο της επιμόρφωσης.


       Η δεύτερη ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου παρακολούθησε στην ισπανική πόλη Αλκαλά δε Ενάρες το επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο «Creativity in Teaching and Learning using ICT: The Digital Classroom» (Δημιουργικότητα στη Διδασκαλία και στη Μάθηση με τη χρήση ΤΠΕ: Η Ψηφιακή Τάξη). Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα εξοικείωσε τους εκπαιδευτικούς με καινοτόμες προσεγγίσεις διδασκαλίας και εστίαζε στη χρήση σύγχρονων παιδαγωγικών πρακτικών και τεχνολογίας, ώστε να προωθηθεί η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η βιωματική μάθηση. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί γνώρισαν τη χρήση και τα οφέλη της Ιστοεξερεύνησης και τις τρέχουσες διαδικτυακές τάσεις του Web 2.0, καθώς και την ενσωμάτωσή τους μέσω της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου στα σχολικά μαθήματα. 
       Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσής τους οι εκπαιδευτικοί κατέκτησαν: α) τη δημιουργία και τη χρήση Blogs από μαθητές και εκπαιδευτικούς (τα εκπαιδευτικά οφέλη, τα πλεονεκτήματα, η χρήση τους μέσα στην τάξη), β) την εξοικείωση με το Weebly ως ιστοσελίδα και ως Blog , γ) τη γνωριμία και τη χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας Edmodo (ψηφιακή τάξη, δυνατότητες, οφέλη), δ) την εκμάθηση διαφόρων εκπαιδευτικών ιστοσελίδων και εφαρμογών, όπως Aggie.io / Flipgrid.com / Kahoo.it / quizshow.io / wooclap.com / plickers.com / padlet.com / twitter.com, ε) την παραγωγή ψηφιακών προϊόντων (Google docs), στ) την ανάπτυξη δεξιοτήτων δικτύωσης και υπολογιστικής σκέψης. 
       Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των συμμετεχόντων που προέρχονταν από διαφορετικούς θεσμούς και χώρες της Ευρώπης με κύριο στόχο όλων να δημιουργηθούν ελκυστικότερα περιβάλλοντα μάθησης. Τα νέα ψηφιακά εργαλεία, οι καινοτόμες μέθοδοι, η ψηφιακή τάξη μπορούν να λειτουργήσουν διαδραστικά, να διευκολύνουν στην κατανόηση, να δώσουν κίνητρα και να παρακινήσουν το μαθητή να συμμετέχει πιο ενεργά στη διαδικασία της μάθησης. Είναι, λοιπόν, στην εποχή μας αναγκαίο για κάθε εκπαιδευτικό να μπορεί να δημιουργεί ένα μάθημα με τις σύγχρονες δυνατότητες της τεχνολογίας, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και να βρίσκεται σε ανοιχτή επικοινωνία με τους μαθητές του.


       Η παρουσίαση έκλεισε με προβολή οπτικοακουστικού υλικού από τις περιοχές που επισκέφτηκαν οι δυο ομάδες εκπαιδευτικών του σχολείου μας. Αναμένουμε τη νέα σχολική χρονιά για την εφαρμογή των καλών πρακτικών που παρουσιάστηκαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου