Στο πλαίσιο
εφαρμογής δράσεων του Erasmus+,
και συγκεκριμένα στο σκέλος που αφορά στη διαπολιτισμικότητα, στις 18 Μαΐου
2018 καλέσαμε στο σχολείο μας μια ομάδα παιδιών προσφύγων που ζουν στην πόλη
μας. Τους συνόδευε η ομάδα υπευθύνων της ΑΝ.ΚΑ. (Αναπτυξιακή Καρδίτσας -
Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ) αποτελούμενη από μεταφραστές, κοινωνικούς
λειτουργούς και ψυχολόγους. Μια ομάδα τριάντα παιδιών προσφύγων, ηλικίας 11-17
χρονών μαζί με τριάντα μαθητές μας συναντηθήκαμε για να αλληλεπιδράσουμε.
Συγκεκριμένα
πραγματοποιήθηκαν τρεις διαφορετικές δράσεις. Μετά το καλωσόρισμα μεταφερθήκαμε
στην αίθουσα καλλιτεχνικών, όπου με τη βοήθεια της κ. Ντζιαβού όλοι μαζί
ζωγραφίσαμε τρία πανό με θέμα «Παιδί – Μουσική – Άνοιξη». Πρόκειται για μία
δημιουργική δραστηριότητα, η οποία παρουσιάστηκε στους εκπαιδευτικούς που
συμμετείχαν στη δεύτερη κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+ στο Άσσεν της Ολλανδίας με θέμα
«Δημιουργικότητα στην εκπαίδευση και πώς μπορεί να χρησιμοποιείται η μουσική, η
τέχνη, οι ΤΠΕ και οι εξωσχολικές δραστηριότητες στην εκπαίδευση». Καθένας από
τους συμμετέχοντες στεκόταν γύρω από τα πανό, εφοδιασμένος με ένα πινέλο και ένα δοχείο με χρώμα. Ζωγραφίζαμε
μπροστά στο σημείο όπου βρισκόμασταν, υπό τους ήχους μουσικής. Κάθε φορά που η
μουσική άλλαζε, τα παιδιά έκαναν ένα βήμα δεξιότερα, συμπληρώνοντας τη ζωγραφιά
του προηγούμενου. Έγιναν οι πρώτες γνωριμίες, το κλίμα ήταν πολύ ζεστό και
φιλικό, η μουσική και οι φωνές των παιδιών ανακατεύονταν αρμονικά.
Στη συνέχεια
μεταφερθήκαμε στο κτίριο των μουσικών μαθημάτων, όπου παίξαμε δύο παιχνίδια διαπολιτισμικότητας,
όπως αυτά παρουσιάστηκαν στους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην πρώτη
κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+
στην Πράγα της Τσεχίας, με θέμα «Καινοτόμες προσεγγίσεις στη διδασκαλία». Το
πρώτο, με τίτλο «Πέρνα το ποτάμι», αποσκοπούσε στο να κατανοήσουμε πόσο όμοιοι
είμαστε (στα όνειρα, τις ανάγκες, τα δικαιώματα και τα θέλω μας). Αρχικά
ήμασταν όλοι από την ίδια όχθη του ποταμού (μια μπλε κορδέλα στο πάτωμα). Περνούσαμε
απέναντι όσοι είχαμε κοινά στην πρόταση και παρατηρούσαμε πόσοι ήμασταν κάθε
φορά. Μερικές από προτάσεις ήταν: «Να περάσουν στην άλλη πλευρά του ποταμού
αυτοί που... τους αρέσει να τραγουδούν/έχουν μικρότερα αδέρφια/θέλουν να κάνουν
καλούς φίλους/αγαπούν τη φύση». Το δεύτερο παιχνίδι ήταν το παραμύθι της
Κοκκινοσκουφίτσας το οποίο είχε ως σκοπό την εξοικείωση με τη ξένη γλώσσα. Το
παιχνίδι παίχτηκε δύο φορές, μία στα αραβικά, για τα Ελληνόπουλα και μία στα
Ελληνικά, για τα παιδιά των προσφύγων. Κρατώντας ένα κουτί με θησαυρό, το
μεταφέραμε αριστερά ή δεξιά, κάθε φορά που ακούγαμε τη λέξη «λύκος» ή
«κοκκινοσκουφίτσα», αντίστοιχα. Αυτός/αυτή που στο τέλος κρατούσε το κουτί,
έπαιρνε και το περιεχόμενο (με είδη ζωγραφικής).
Στο τέλος, μια
κοπέλα από τη Συρία μας έπαιξε ένα τραγούδι με παραδοσιακό αραβικό όργανο (Al Naoi-flute).
Το τρίτο μέρος
της δράσης ήταν η εκμάθηση ενός τσέχικου τραγουδιού με θέμα την αξία της φιλίας από όλα τα παιδιά, υπό την καθοδήγηση του κ. Ζαχαρτζή στη
χορωδία και τη συνοδεία του κ. Λάππα στο πιάνο. Ήταν το πιο ζωντανό και κεφάτο
μέρος της συνύπαρξης!
Γεμάτοι
καινούριες εμπειρίες και ικανοποιημένοι από την έκβαση μοιράσαμε στους
καλεσμένους μας συμβολικά δώρα: είδη ζωγραφικής και γλάστρες με αρωματικά φυτά,
ζωγραφισμένες από τους μαθητές μας.
Μέσα από αυτή τη δράση οι μαθητές μίλησαν για
τα συναισθήματά τους. Η αλληλεγγύη, η κατανόηση, η αγάπη, το γνήσιο ενδιαφέρον
για τα προβλήματα των προσφύγων, η επιθυμία για έναν καλύτερο και δικαιότερο κόσμο
βγήκαν στην επιφάνεια μέσω της ενσυναίσθησης. Αρκετοί από τους μαθητές μας
κράτησαν επαφή με αυτά τα παιδιά, τα οποία πραγματικά έδειξαν ενθουσιασμένα.
Να επισημάνουμε
πως στο σχολείο μας, στην Α΄ Γυμνασίου, φοιτά φέτος ένας μαθητής από το Ιράν.
Στη δράση
συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί Μιχαέλα Βόβες και Μιχάλης Ζαχαρτζής, οι οποίοι παρακολούθησαν
την επιμόρφωση στην Πράγα, σε συνεργασία με τους Μαρία Καλογήρου, Νότη Λάππα
και Κωνσταντίνα Ντζιαβού, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να εφαρμόσουν όσα έμαθαν
οι συνάδελφοί τους στο εξωτερικό.
Μπορείτε να
παρακολουθήσετε αποσπάσματα από τις δραστηριότητές μας στο παρακάτω βίντεο, το οποίο επιμελήθηκε η συνάδελφος Φρόσω Βάγγου:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου